بررسی مفهوم نقوش اساطیری در هنر فلزکاری دوره ی هخامنشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری، گروه باستان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه باستان‌شناسی دوران تاریخی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران.

چکیده

هنر فلزکاری در دوره هخامنشی از مهم‌ترین صنعت در این دوره محسوب می‌شد. نمادها، بن‌مایه‌های اساطیری منقور بر فلزات دوره هخامنشی در واقع نموداری از پیشینه باورها و اعتقادات کهن ایران باستان است که در قالب هنر فلزکاری دوره هخامنشی خلاصه می‌شود. کاربرد این مفاهیم نمادین در هنر فلزکاری این دوره، متأثر از عناصر فرهنگی، اساطیر ادوار قبل، مذهب، تأثیرپذیری از مناطق هم ­جوار امپراتوری هخامنشی است. پرسش محوری پژوهش این است که نقوش اساطیری در هنر فلزکاری دوره هخامنشی دارای چه مفاهیمی است؟ هدف از این پژوهش شناخت و مطالعه برخی از نمادهای و مفاهیم اساطیری است که به‌صورت برجسته در هنر فلزکاری دوره هخامنشی به‌کار رفته ­است. روش تحقیق حاضر متکی بر روش تحقیق تاریخی است که مبتنی بر مطالعه اسنادی است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که نقوش به‌کاررفته در هنر فلزکاری دوره هخامنشی، اغلب دارای مفهوم آیینی و اسطوره‌ای است و نمی‌توان کاربرد آن‌ها را تنها به‌صورت نقوش تزیینی در نظر گرفت؛ بلکه اغلب این نقوش، ریشه در اعتقاد، باور و اساطیر کهن ایرانی و برخی از اساطیر مناطق هم‌جوار دارند. با در نظر گرفتن این امر می‌توان دریافت که راز ماندگاری و تداوم نقوش اساطیری و بازتاب گسترده آن در آثار هنر فلزکاری دوره هخامنشی، بی‌شک به نقش عمیق این اساطیر در فرهنگ و باور اقوام پیش از دوره هخامنشی و اقوام مجاور این سرزمین‌ها باز می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Concept of Mythological Motifs in Achaemenid Era Metalwork Art

نویسندگان [English]

  • Moslem Rezaee 1
  • Mosayyeb Amiri 2
1 Ph.D Student, Department of Archaeology, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Archaeology of the Historical Period, Cultural Heritage and Tourism Research Institute, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Metalworking art in the Achaemenid period was considered one of the most important industries in this period. The symbols and mythological motifs engraved on the metals of the Achaemenid period are actually a diagram of the history of ancient beliefs and convictions of ancient Iran, which is summarized in the form of metalworking art of the Achaemenid period. The use of these symbolic concepts in the metalworking art of this period is influenced by cultural elements, mythology of previous periods, religion, and influence from the neighboring regions of the Achaemenid Empire. The central question of the research is: What concepts do mythological motifs have in the metalworking art of the Achaemenid period? The aim of this research is to identify and study some of the mythological symbols and concepts that were prominently used in the metalworking art of the Achaemenid period. The present research method relies on the historical research method, which is based on documentary study. The results of the research show that the motifs used in the metalwork art of the Achaemenid period often have a ritual and mythological meaning and their use cannot be considered only as decorative motifs; rather, most of these motifs have their roots in ancient Iranian beliefs, beliefs, and mythologies and some of the mythologies of neighboring regions. Considering this, it can be seen that the secret of the permanence and continuity of mythological motifs and their widespread reflection in the works of metalwork art of the Achaemenid period undoubtedly goes back to the deep role of these mythologies in the culture and beliefs of the pre-Achaemenid and neighboring peoples of these lands.

کلیدواژه‌ها [English]

  • MetalWorking Art
  • Achaemenid
  • Mythology
  • Motifs
  • Symbolism