مطالعه ی اصل بستار در پوسترهای مینیمال شیگئو فوکودا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد، گروه ارتباط تصویری، مؤسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

یکی از رسانه‌های اطلاع‌رسانی، پوستر می‌باشد که از دیرباز جهت آگاهی‌دادن به مخاطبان، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. طراحان همواره با روش‌های گوناگون سعی بر جذب و جلب توجه هرچه بیشتر و سریع‌ترِ مخاطبین خود داشته‌اند؛ بهره‌ بردن از سبک مینیمال و تئوری گشتالت نیز یکی از شیوه‌هایی است که توانسته راهگشای خلق پوسترهایی مؤثر در جهت پیام‌رسانی باشد. مینیمال یکی از سبک‌هایی است که شعارش «کم‌ترین بیشتر است» می‌باشد، بدین معنا که هنرمندانِ این سبک در طراحی‌هایشان از حداقل عناصر و رنگ استفاده می‌کنند. بر اساس نظریه گشتالت نیز، ذهن تمایل به کل‌نگری دارد؛ طراحان با استفاده از این اصل، ذهن مخاطب را به آنچه که تمایل دارند سوق می‌دهند. یکی از اصول دوازده‌گانه این مکتب، اصل بستار به معنای تکمیلِ تصاویر ناکامل است؛ در این اصل میل ذهنِ مخاطب به کامل کردن سوژه‌های ناقص، مورد توجه قرار گرفته ­است؛ بدین سان در راستای این مطالعه می‌توان به نقاط مشترک و اتصالاتی مابین سبک مینیمال و تئوری بستار پی برد.
این پژوهش به مطالعه­ ی اصل بستار در پوسترهایی که به سبک مینیمال طراحی گردیده‌اند، می‌پردازد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی و شیوه­ ی جمع‌آوریِ مطالب اسنادی می‌باشد. هدف، تحلیل و بررسیِ پوسترهای هنرمندِ مینیمالیست، شیکئو فوکودا، با انتخاب هدفمند است که برای جذب بیشتر مخاطبان خود از اصول گشتالت به‌خصوص اصل بستار با به‌کارگیری فرآیند تداعی معانی بهره ­ی بسیار برده‌است. سؤال اصلی این پژوهش آن است که: اصل بستار در نظریه گشتالت چگونه می ­تواند در طراحی پوسترهای مینیمال به افزایشماندگاری و اثرگذاری پیام کمک نماید؟ نتیجه این تفکر منجر به فعالیت ذهن، جهت تکمیل تصویر ناقص و بازیابی و شناسایی تصویر به‌صورت کامل و معنادار است و توسط این تئوری، هیجانی که بر بیننده عارض می‌شود موجبِ به‌یادسپاری پیام پوستر گردیده و این پیام پس از سال‌ها مجدداً به‌وسیله همان اصل تداعی معانی با مشاهده تصویرِ مشابه، بازخوانی شده و تمام این تلاش‌ها به قصد طولانی‌تر شدن عمر پوستر و ماندگارتر شدن پیام هنرمند می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Studying the Closure principle in minimal style posters of Shigeo Fukuda

نویسندگان [English]

  • Susan Shavandi 1
  • Farimah Fatemi 2
1 Master's Degree Student, Visual Communication Department, Pars Institute of Higher Education in Architecture and Art, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of visual communication Faculty of Art and Architecture Tarbiat-e-Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Posters are among the media used for communicating information, which have been around for a long time to raise the awareness of the audience. Designers have always attempted to attract the attention of their spectators as quickly as possible by adopting various methods. Effective posters can be created to convey messages through minimalism and the Gestalt theory. "Less is more" is the motto that defines minimalism; that means, minimalist artists utilize minimal elements and colors in their designs. Using the Gestalt theory, which states that the human brain tends to function holistically, designers can guide their audience's thoughts toward what they tend to. One of the twelve principles of the Gestalt school is the Principle of Closure (i.e., filling in empty spaces in an apparently incomplete image), which takes into account the inclination of the audience's mind to complete incomplete subjects.
This study examines the principle of closure in minimalist poster design. Employing a descriptive-analytical method and documentary research, it focuses on the works of Shigeo Fukuda, a minimalist artist purposefully selected for his extensive use of Gestalt principles particularly closure through associative processes to enhance audience engagement.The central research question is: How can the principle of closure in Gestalt theory contribute to strengthening the durability and effectiveness of messages in minimalist posters? Findings suggest that closure stimulates the viewer’s mind to complete incomplete images, enabling meaningful recognition and retention. The excitement it evokes ensures that the poster’s message remains memorable and can be recalled even years later, thereby extending the poster’s lifespan and reinforcing the permanence of the artist’s message.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gestalt Theory
  • Closure Principle
  • Minimalism Style
  • Shigeo Fukuda
  • Poster