مطالعه تطبیقی نوگرایی در قبای بانوان ترکمن و قزاق در مسیر توسعه صنایع خلاق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه پژوهش هنر، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران.

2 استاد، گروه پژهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

3 استاد، گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد، یزد، ایران.

4 استادیار، گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی، شبستر، ایران.

چکیده

پوشاک بانوان ترکمن و قزاق در استان گلستان دارای پیشینه تحلیلی گسترده ­ای است. بسیاری از نقش­ های به­ کاررفته در  تن ­پوش­ ها (قبای رویی بانوان) دارای معانی و ریشه ­های فرهنگی، دینی و نماد­شناختی است. هدف از این پژوهش یافتن پاسخ به این پرسش است که تولید صنایع خلاق فرهنگی با شناسایی و بررسی نمادها و نشانه­ های قبا چگونه امکان ­پذیر بوده؟ روش پژوهش تطبیقی– تحلیلی است، که در آن سعی شده­ است با مطالعه تطبیقی نوگرایی در قبای بانوان ترکمن و قزاق در مسیر توسعه صنایع خلاق، به بررسی مؤلفه ­های اشتغال ­زایی پایدار پرداخته شود. که در امر اقتصاد داخلی و تحلیل داده­ های آماری، حفظ و پایداری میراث فرهنگی را رقم می­زند. روش اجرا به این­ صورت این ­گونه است که از تعداد 384 نفر افراد نمونه، 192 نفر از بانوان قوم ترکمن و 192 نفر از بانوان قوم قزاق انتخاب گردید. در تجزیه و تحلیل داده­ ها، از روش‌های آمار توصیفی (حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف معیار) و همچنین  آمار استنباطی (آزمون t استیودنت) و (آزمون t) برای گروه‌های مستقل و (آزمون آنوا) استفاده شده ­است. این آزمون‌ها با استفاده از نرم ­افزار SPSS25 انجام شده­ اند. در تحلیل تحولات فرهنگی، تغییرات قبا و نقشمایه ­های سنتی به­ عنوان متغیرهای پژوهش رابطه­ ی معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می­ دهد که قومیت ترکمن نسبت به قومیت قزاق، در عرصه تولید و ترویج صنایع خلاق فرهنگی نقش مهمی داشته ­اند. دلایل آن را می­ توان حضور گسترده زنان در بخش­ های علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی در داخل و خارج از استان گلستان دانست. داده ­های آماری حاکی از آن است که اشتغال ­زایی پایدار زنان استان در بخش ورود به توسعه خلاق فرهنگی نقش حائز اهمیتی به لحاظ فرهنگی و اقتصادی دارد. از این­ رو، به ­روزرسانی طرح ­ها به ­عنوان کالاهای فرهنگی می­ تواند، دریچه ­ی جدیدی را برای ورود اقتصاد فرهنگ و هنر جوامع محلی به سوی جامعه بگشاید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Modernization in the Qaba of Turkmen and Kazakh Women in the Development of Creative Industries

نویسندگان [English]

  • Samaneh Shahrinezhad 1
  • Abolghasem Dadvar 2
  • Abolfazl Davoudi Roknabadi 3
  • Toradj Fashandaki 4
1 Ph.D. Student, Department of Research Art, Ki.C., Islamic Azad University, Kish, Iran.
2 Professor, Department of Research of Art, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Textile and Clothing Design, Faculty of Art and Architecture, Azad University, Yazd, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Graphic Design, Faculty of Art and Architecture, East Azerbaijan Azad University, Shabestar, Iran.
چکیده [English]

The clothing of Turkmen and Kazakh women in Golestan province has an extensive analytical history. Many of the patterns used in clothing (women's headgear) have cultural, religious and symbolic meanings and roots. The purpose of this research is to find an answer to the question of how the production of creative cultural industries is possible by identifying and examining the symbols and signs of the headgear? The research method is comparative-analytical, in which an attempt has been made to examine the components of sustainable employment generation by comparative study of modernization in Turkmen and Kazakh women's headgear in the development of creative industries. Which determines the preservation and sustainability of cultural heritage in the domestic economy and statistical data analysis. The implementation method is as follows: from a sample of 384 people, 192 Turkmen women and 192 Kazakh women were selected. In data analysis, descriptive statistics methods (minimum, maximum, mean and standard deviation) as well as inferential statistics (Student's t-test) and t-test for independent groups and ANOVA test were used. These tests were performed using SPSS25 software. In the analysis of cultural developments, there is a significant relationship between changes in traditional costumes and motifs as research variables. The results of the research show that the Turkmen ethnicity has played a more important role than the Kazakh ethnicity in the production and promotion of creative cultural industries. The reasons for this can be attributed to the extensive presence of women in the scientific, economic, cultural and social sectors inside and outside Golestan province. Statistical data indicate that sustainable employment of women in the province in the sector of entering into creative cultural development plays an important role in cultural and economic terms. Therefore, updating designs as cultural goods can open a new window for the cultural and artistic economy of local communities to enter society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Product
  • Turkmen Women's Robes
  • Kazakh Women's Robes
  • Motif
  • Creative Development