پژوهشی در باب نیاز در فرایــند طراحی از منظر اخـلاق نتیــجه گرا: مطالعه‌ی نسبت سـودمندی و لذت‌بخشــی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 دانشجوی‌دکتری، گروه طراحی صنعتی، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

اخلاق در هسته­ ی مفهوم طراحی قرار ­دارد و مطالعه مباحث اخلاقی در طراحی، بدون شناخت نیازهای انسان امکان­ پذیر نخواهد بود. علی رغم وجود دیدگاه ­های گوناگون از اخلاق در مسیر پاسخگویی به مسائل طراحی، هدف این مقاله بحث در مورد اولویت ­بخشی به نیاز­های انسان است و سودمندی و لذت­ بخشی حاصل از برآوردن نیازها را مورد چالش قرار می­ دهد. همچنین، حرکت در جهت خرسندی حاصل از طراحی را نوعی آرمان اخلاق­ مدار دانسته، که بدون توجه به مفاهیم سودمندی و لذت که در قالب نیازهای انسانی تجلی می­ یابند، دور از دسترس است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف پرداختن به نسبت سودمندی و لذت­ بخشی در فرایند طراحی و با بهره­ گیری از روش توصیفی-تحلیلی، تحقق نیازها و خواسته­ های انسانی را در جهت اخلاق با رویکرد نتیجه­ گرایی یا فایده­ گرایی کنکاش می­ کند. در این راستا، با طرح این پرسش کلی که تحقق نیاز در طراحی از منظر اخلاق نتیجه­ گرا چگونه است و با مروری بر ادبیات پیشین و بررسی اسناد در قالب کتب، مطالب و مقالات منتشر شده، داده­ های مورد نیاز تحلیل را فراهم می­ کند؟ نتایج تحلیل­ ها نشان می­ دهد که ارضای نیازهای ضروری و اساسی از طریق طراحی، فرایندی اخلاق­ مدار است که منجر به وقوع شادی از نوع یودایمونیک می­ شود. در این صورت نتیجه­ ی حاصل، پایدار و ماندگار است و تأثیر نامطلوبی بر جامعه، محیط­ زیست و اقتصاد نخواهد داشت. اما این امر به معنای نادیده­ گرفتن خواسته­ ها نبوده و آن­ چه موجب خرسندی می­ شود، ترتیب و توالی رسیدگی به نیازها و خواسته­ ها است. در غیر این صورت، توجه صرف به نیازها و برآورده­ ساختن آن­ ها بدون حرکت به سوی خواسته­ ها و ترجیحات، موجب نا­امیدی و شاید غم خواهد شد. بنابراین، می­ توان ادعا نمود که پارادوکسی بین هیجان، لذت و شادی با موضوع اخلاق و پایداری وجود ندارد.  

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Study on the Need in Design from the Perspective of Ethics: the Study of the Ratio of Usefulness and Pleasurable

نویسندگان [English]

  • Behzad Soleimani 1
  • Mahshid Barani 2
1 Associate Professor, Department of Industrial Design, Faculty of Arts, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
2 Ph.D. Student, Department of Industrial Design, Faculty of Design, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Ethics lies at the core of the concept of sustainability, and studying ethical issues in design would not be possible without understanding human needs. Despite the existence of different perspectives on ethics in responding to design issues, this article discusses ethics in design based on prioritizing human needs and challenges the usefulness and happiness derived from meeting those needs. Additionally, it considers the pursuit of happiness through design as a kind of ethical goal, which is inaccessible without considering the concepts of utility and happiness manifested in human needs. This research, employing an analytical-descriptive method, explores the fulfillment of human needs and desires towards ethics and sustainability. Therefore, by reviewing previous literature and theoretical foundations of ethics in design, it provides the necessary data for analysis based on document examination through books, articles, and published materials? The results of the analysis indicate that meeting essential and fundamental needs through design is an ethical process that leads to the occurrence of eudemonic happiness and well-being. In this case, the resulting outcome is sustainable and enduring, with no undesirable impact on society, the environment, and the economy. However, this does not mean ignoring desires, and what brings satisfaction is the sequence and prioritization of addressing needs and desires. Otherwise, focusing solely on needs and fulfilling them without moving towards desires and preferences may lead to disappointment and perhaps sorrow. Therefore, it can be concluded that there is no inherent paradox between emotion, pleasure, and happiness and the principles of ethics and sustainability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Needs
  • Desires
  • Ethics
  • Usefulness
  • Pleasurable
  • Happiness