تحلیل رابط کاربری وب‌سایت های چندفروشندگی (با مطالعه ای بر دو وب سایت باسلام و اتسی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه ارتباط تصویری، مؤسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، خراسان رضوی، ایران.

2 استادیار، گروه هنرهای دیجیتال، دانشکده هنر، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران.

چکیده

با گسترش استفاده از ارتباطات الکترونیکی و رشد تبادلات آنلاین کالاها، نیاز به طراحی وب‌سایت‌های خرید و فروش کالاها افزایش یافته و توجه کاربران به این وب‌سایت‌ها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده ­است. در این راستا، پژوهش حاضر دو وب‌سایت موفق چند فروشندگی، اتسی (نمونه خارجی) و باسلام (نمونه داخلی)، را از منظر ویژگی‌های بصری مورد مقایسه قرار داده­ است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و دارای ماهیت توصیفی-تحلیلی است. برای جمع­ آوری و گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق­ ساخته و منابع اسنادی استفاده شده‌است. پژوهش پیش‌رو در پی پاسخ به این پرسش است که تا چه میزان وب­سایت­ های منتخب با معیارهای استاندارد هم ­خوانی داشته و چه عواملی در موفقیت آن­ ها نقش اصلی را ایفا کرده ­است؟ جامعه آماری شامل 50 نفر از مشتریانی است که به فروشگاه ­های مذکور حداقل یک ­بار مراجعه و یا خرید کرده ­اند. از مهم­ ترین محدودیت­ ها در پژوهش حاضر می­ توان به؛ فیلترینگ اینترنت، تحریم­ ها، محدودیت­ های مالی، فیلترینگ وب­ سایت اتسی و کمبود کاربرانی که با هر دو پلتفرم آشنا و از هر دو وب­ سایت خرید اینترنتی کرده باشند، اشاره کرد.
ویژگی‌های بصری مورد تحلیل در نمونه­ های انتخابی، شامل مواردی از قبیل ترکیب ­بندی، رنگ‌های استفاده شده، اندازه و نوع فونت‌ها، نحوه جستجوی محصولات، ابعاد و اندازه آن‌ها و منوهای انتخاب است. نتایج نشان می‌دهند که هر دو وب‌سایت شامل بخش‌های مشترک هدر، بدنه و فوتر بوده و از رنگ‌های هماهنگ با رنگ سازمانی خود بهره برده ­اند. پاصفحه هر دو وب‌سایت دارای ساختار یکسان و تقسیم‌بندی فضا با اندازه‌های مختلف رنگ به ­کار رفته‌است و اختلافاتی نیز در ترازبندی متون بین وب‌سایت ایرانی (راست­ چین) و وب‌سایت خارجی (چپ ­چین) قابل مشاهده ­است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

User Interface Analysis of Multi-Selling Websites (With a Study on Two Websites Basalam and Etsy)

نویسندگان [English]

  • Faezeh Askar 1
  • Sara Sadeghinia 2
1 Master's Degree Student, Visual Communication Department, Ferdows Institute of Higher Education, Mashhad, Khorasan Razavi, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Digital Arts, Faculty of Arts, Damghan University, Damghan, Iran.
چکیده [English]

Today, a significant portion of the national income in developed countries comes from e-commerce businesses. Online shopping, as a new method of buying and selling, especially in small and medium-sized non-physical online businesses, has emerged due to rapid growth and increased use of computer technology. This enables more effective communication between sellers and buyers via the internet, making transactions more efficient.
The advent of the internet has erased distances and facilitated the borderless exchange of goods, while transforming shopping culture, leading to a surge in online stores and attracting users to these websites. The COVID-19 pandemic, which affected the entire world in 2019, also contributed to the boom in online shopping. Online store development is easier and cheaper than traditional stores, hence their rapid growth. Key online stores in e-commerce include Digikala, Basalam, Etsy, and Amazon.
Given the increase in diverse websites and intense competition in the electronic market, website owners strive to improve user engagement. To attract more users, they blend IT with visual features to enhance website success and achieve their goals. In online sales, face-to-face interaction is absent, so aspects like technological interaction, design, layout, and site scope become important, impacting customer evaluations of the website. This research aims to compare the user experience and interface of Basalam and Etsy, examining user reactions to both. Despite differences in their design and implementation, both websites attract a wide user base. Analyzing these sites will reveal strengths and weaknesses, providing insights for designing successful websites. The study will address how well these sites meet standard criteria and the factors driving their success. The research process includes a review of theoretical foundations, methodology, literature, data processing from questionnaires, and a comparison of the two websites, highlighting their key features, similarities, and differences. Challenges faced during the research, such as internet filtering, sanctions, financial limitations, and the lack of users familiar with both platforms, will also be discussed.
A comparative study of two websites shows their common and different features. Etsy has a simple, minimalist design, while Basalam uses diverse colors and images for a varied style. Basalam prefers icons, indicating a lean towards icon-based design. Etsy showcases realistic product photos, while Basalam emphasizes idealized, symbolic aspects. Both use similar primary colors: black, orange, and gray. Despite similarities, significant differences exist between them. Etsy offers better international shipping, focusing on a global market, while Basalam targets the Iranian market. Etsy displays a wide variety and high quality of products, whereas Basalam’s product images sometimes lack quality. Etsy rarely uses banner ads or sliders, whereas Basalam frequently employs them. Ultimately, the visual identity and design principles of both sites create a unique user experience, carefully crafted for each brand. The results of this research, in addition to introducing the structure and emphasizing the features that make a multi-store website successful, can suggest a suitable model for graphic designers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Basalam
  • Etsy
  • User Interface
  • Virtual Shopping
  • Website Design