تحلیل فرم و محتوای شمعدان های صفوی موجود در موزه متروپولیتن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه فلز، دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه فلز، دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

فلزکاری یکی از مهم‌ترین دستاوردهای هنری دوره صفوی بوده است که تغییر مذهب رسمی کشور به مذهب شیعه، تلاش برای ایجاد حکومت ملی، رویکرد شاهان صفوی در راستای گسترش روابط با اروپا و کوچ ارامنه به ایران تأثیرات زیادی بر آثار خلق شده این دوره گذاشته ‌است، به طوری که این اتفاقات بر آثار خلق شده فلزی قابل مشاهده هستند.
یکی از مهم‌ترین آثار فلزی این دوره شمعدان‌ها هستند، که از منظر فرم و تزیین از شهرت قابل توجهی در حوزه هنرهای اسلامی برخوردارند. شمعدان‌های این دوره غالباً به شکل استوانه با پایه عریض و لبه بالایی دارای انحنا به سمت خارج بودند که هیچ شباهتی با شمعدان‌های دوره‌های قبل ندارند. این شمعدان‌های استوانه‌ای شکل از آلیاژ برنج ساخته شده بودند و نقوش متفاوتی با نقوش رایج بر شمعدان‌های پیشین داشتند. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از : این شمعدان‌ها دارای چه شاخصه‌های فرمی، تزیینی و محتوایی هستند؟ هدف این پژوهش، معرفی، بررسی و تحلیل فرمی و محتوایی 5 شمعدان صفوی محفوظ در موزه متروپولیتن از منظر زیباشناختی است.
تحقیق پیش رو از منظر هدف، کاربردی و از منظر روش تحقیق، از نوع توصیفی-تحلیلی است. شیوه گردآوری اطلاعات نیز به‌صورت اسنادی و جست وجو در موزه متروپولیتن است که 5 نمونه به صورت انتخابیِ هدفمند گزینش شده‌اند و مورد بررسی قرار گرفته اند. تجزیه و تحلیل داده ها به روش کیفی انجام شده‌است.
نتایج نشان می‌دهد مضامین تزیینی از نوع کتیبه نگاری اشعار فارسی به همراه نقوش گیاهی که در یک مورد از نقوش حیوانی شیر، پلنگ، روباه، بز کوهی و خرگوش بهره جسته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the form and content of the Metropolitan Museum’s Safavid candlesticks

نویسندگان [English]

  • Akram Mohammadizadeh 1
  • Negin Rasoulinia 2
1 Assistant professor, metal group, Islamic Art Faculty, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran.
2 Master's Degree Student, Metal Department, Faculty of Industrial Arts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Metalworking was one of the most important artistic achievements of the Safavid period, and the change of the country's official religion to Shiite Islam, the attempt to establish a national government, and the approach of the Safavid kings to expand relations with Europe and the migration of Armenians to Iran had a great impact on the works created during this period, so that these events can be seen on the metal works created. One of the most important metal works of this period are candlesticks, which enjoy considerable fame in the field of Islamic arts in terms of form and decoration. The candlesticks of this period were often cylindrical in shape with a wide base and an upper edge curved outwards, which have no resemblance to the candlesticks of previous periods. These cylindrical candlesticks were made of brass alloy and had different designs from the designs common on previous candlesticks. The main question of this research is: What are the formal, decorative, and content characteristics of these candlesticks? The aim of this research is to introduce, examine, and analyze the form and content of 5 Safavid candlesticks preserved in the Metropolitan Museum from an aesthetic perspective.
The present research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of research method. The method of data collection is also library and search in the Metropolitan Museum, where 5 samples were selected and examined in a purposeful manner. Data analysis was conducted using a qualitative method.
The results show that the decorative themes are in the form of Persian poetry inscriptions along with plant motifs, which in one case used animal motifs of lion, leopard, fox, antelope and rabbit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Safavid Metalwork
  • Metropolitan Museum
  • Metal Candlesticks
  • Form and Pattern

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 آبان 1404
  • تاریخ دریافت: 09 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 05 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 05 خرداد 1404