بررسی زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی اثرگذار بر "درسایه ماندن" زنان خلاق باهاوس و راهکارهای آنان برای غلبه بر این شرایط

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان

چکیده

مدرسه باهاوس به دلیل تأثیر نوآورانه‌اش بر هنر و دیزاین شناخته شده است. در ابتدای کار مؤسس مدرسه، والتر گروپیوس، اعلام نمود که متقاضیان صرف نظر از سن، جنسیت و سابقه تحصیلی پذیرش می‌شوند. زنان بسیاری که خواهان بهره‌مندی از فرصت‌های آموزشی هنر و دیزاین بودند متقاضی شرکت در دوره‌های آموزشی مدرسه شدند به گونه‌ای که تعداد زنان از مردان پیشی گرفت. گروپیوس علی‌رغم ادعای نخستین خود، در سیاست پذیرش زنان تغییراتی اعمال نمود به گونه‌ای که زنان حتی پس از ورود به مدرسه، مجاز به فعالیت در کارگاه‌های معدودی بودند. اما عملکرد برخی از این زنان به گونه‌ای بود که کارگاه‌هایی که آنها در آن مشغول به کار و آموزش بودند با عقد قرارداد با صنعت، به منبع درآمد اصلی مدرسه تبدیل شدند. هدف از انجام این پژوهش بررسی شرایط زمینه‌ای این تغییر سیاست مدرسه و به موازات آن، مسیری است که زنان خلاق مدرسه برای درهم شکستن مفروضات گروپیوس در مورد مردانه بودن نیروی محرکه خلاقیت پیمودند. روش پژوهش، تحلیلی و با رویکرد کیفی است. به منظور درک مناسب‌تر شرایط تحصیل و کار زنان در مدرسه، پیشینه تحصیلی و برخی از آثار سه تن از اثرگذارترین زنان باهاوس یعنی گونتا ‌ استولزل، آنی آلبرز و ماریان برانت، به اختصار بررسی شدند. نتایج حاکی از آن است که برخلاف تفکر پدرسالارانه حاکم بر جامعه آن زمان اروپا، یعنی مناسب بودن زنان برای فعالیت‌های هنری و ساخت دو بعدی به دلیل محدودیت‌های مغز زنان در مقایسه با مردان ، زنان باهاوس به خوبی فلسفه آموزش‌ها را دریافته و به کمک آزمودن خلاقانه روشها و مواد جدید توانستند کارگا‌ه‌های مدرسه را به گونه‌ای پویا در جهت پاسخگویی به جامعه و صنعت رهنمون شوند. همچنین توانستند این رویه را حتی پس از کوچ اجباری، اعتلا بخشند و علاوه بر روش‌های جدید ساخت مصنوعات، با آزمودن ظرفیت‌ فرهنگ‌های دیگر، نوآوری‌های بیشتری خلق کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the social and cultural contexts affecting the Bauhaus creative women's "staying in the shade" and their solutions to overcome the conditions

نویسنده [English]

  • bahareh teimouri
Industrial Design, faculty of Art, Semnan university
چکیده [English]

The Bauhaus school is known for its innovative influence on art and design. Initially, the founder of the school, Walter Gropius, announced that applicants are accepted regardless of age, gender and educational background. Many women who desired to benefit from educational opportunities of art and design applied to participate in the educational courses of the school in such a way that the number of women exceeded men. Despite his initial claim, Gropius made changes in female admission policy so that, even after entering the school, women were only allowed to work in a limited number of workshops. For this reason, most of the female students continued their studies in the weaving workshop after the preparatory courses, and few of them continued their studies in other workshops. However, the performance of some of these women was so efficient that the workshops in which they were working and training, became the school main source of income through signing contract with the industry. The purpose of this research is to investigate the background conditions of the school policy change and the path that the creative female students of the school took to break Gropius's assumptions about the masculinity of the driving force of creativity. The research method is analytical with qualitative approach. In order to better understand the conditions of women's education and work at school, the educational background and works of three of the most influential Bauhaus women, namely Gunta Stolzel, Annie Albers and Marian Brandt, were briefly reviewed. The results were contrary to the dominant patriarchal thinking at the time that women are suitable for artistic activities and two-dimensional construction due to the limitations of female brains compared to men; Bauhaus women understood the philosophy of education well and with the help of creative testing of methods and new materials were able to guide the school workshops in a dynamic way to respond to society and industry. They were also able to elevate this procedure even after the forced migration, and in addition to new methods of making artifacts, they created and innovated more by testing the capacity of other cultures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • art and design
  • Bauhaus
  • collaboration with industry
  • creative women
  • Patriarchal thinking

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 05 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 03 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 19 فروردین 1402
  • تاریخ پذیرش: 26 فروردین 1402