بررسی تاثیرات رویکرد طراحی کاربرمحور در طراحی محصوالت اداری با استفاده از پارامترهای زیبایی شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته طراحی صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.

2 استادیار، دانش آموخته دکترای آینده پژوهشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22075/aaj.2024.32731.1196

چکیده

محصولات اداری نقش مهمی در تسهیل بهره وری و کارایی در محیط کار مدرن دارند. آنچه در بهبود روند طراحی میتواند بسیار موثر باشد رویکرد طراحی کاربرمحور می باشد. با توجه به اهمیت بالای محصولات اداری در ایران میتوان برای بهبود عملکرد و زیبایی و کارایی محصولات از رویکرد طراحی کاربرمحور استفاده کرد. با ادغام اصول زیبایی شناختی و رویکرد کاربر محور، طراحان می توانند محصولاتی را در حوزه لوازم اداری ایجاد کنند که نه تنها کاربردی باشند، بلکه از نظر زیبایی شناسی نیز دلپذیر و همچنین از نظر روانی محرک باشند تا بتواند در نهایت فضایی را بوجود آورد که کمترین میزان خستگی و بهبود در روند کاری را ایجاد کند. روش شناسی طراحی کاربرمحور بر درک نیازها و ترجیحات نیازها و ترجیحات کاربر از طریق تحقیق و مشاهده تاکید دارد. این رویکرد تضمین میکند که محصولات اداری نه تنها اهداف مورد نظر خود را برآورده میکنند بلکه با ترجیحات و رفتارهای فردی همخوانی دارند. امروزه کارمندان فضای کاری را ترجیح میدهند که نه تنها کاربردی باشد بلکه از نظر زیبایی شناسی نیز الهام بخش و آرامش داشته باشد . یکی از جنبه های مهم طراحی کاربرمحور در طراحی محصولات اداری، ادغام پارامترهای زیبایی شناسی است.با در نظر گرفتن عناصر زیبایی طراحان میتوانند محصولات اداری ایجاد کنند که نه تنها عملکرد مورد نظر را برآورده میکند بلکه پاسخ های احساسی مثبت و احساس مشترک را در فضای کاری نیز تقویت میکند.این مقاله به چگونگی در هم تنیدگی این عوامل برای ایجاد یک محیط کاری موثرتر لذت بخش تر را بررسی میکند. وقتی ابزارهای اداری از نظر زیبایی شناسی دلپذیر باشند و به خوبی طراحی شده باشند احساس راحتی و رضایت بصری را تقویت می کنند. این تاثیر زیبایی شناسی مثبت میتواند به طور غیر مستقیم بهره وری و انگیزه را افزایش دهد و تجربه کاری کلی را افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effects of user-centered design approach in the design of office products using aesthetic parameters

نویسندگان [English]

  • Samin Karimi 1
  • Mohammad Hossein Shokatpour, 2
1 Master's student, Industrial Design, Islamic Azad University, Research Sciences Unit, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Ph.D. graduate, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Office products play an important role in facilitating productivity and efficiency in the modern work environment. What can be very effective in improving the design process is the user-centered design approach. Considering the high importance of office products in Iran, user-centered design approach can be used to improve the performance, beauty and efficiency of products. By integrating aesthetic principles and a user-centered approach, designers can create products in the field of office supplies that are not only functional, but also aesthetically pleasing and psychologically stimulating, ultimately creating a space that Create the least amount of fatigue and improve the work process. User-centered design methodology emphasizes understanding user needs and preferences through research and observation. This approach ensures that office products not only meet their intended goals, but also match individual preferences and behaviors. By using aesthetic parameters, this topic can be expanded and by creating a sense of relaxation in the users of the office desk set that has the most connection with the users during the day. One of the important aspects of user-centered design in the design of office products is the integration of aesthetic parameters. Aesthetics is beyond visual appeal, which includes the sensory experience of users of a product, including form, color, material, and even sound. By considering these elements, designers can create office products that not only fulfill the intended function, but also strengthen positive emotional responses and shared feelings in the work space.Today's employees prefer a workspace that is not only functional but also aesthetically inspiring. This change of perspective has increased the emphasis on user-centered design in the development of office products. User-centered design prioritizes understanding user needs, preferences, and behaviors to create products that increase productivity, well-being, and overall job satisfaction. This article examines how these factors intertwine to create an environment. Considers a more effective and enjoyable work. When office tools are aesthetically pleasing and well designed, they promote a sense of comfort and visual satisfaction. This positive aesthetic effect can indirectly increase productivity and motivation and enhance the overall work experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • User-centered design
  • office product design
  • aesthetic parameters
  • user satisfaction
  • productivity
  • beauty