رویکردهای مؤثر در حفاظت از میراث راه‌آهن ایران بر اساس تجارب کشورهای توسعه یافته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 استاد، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر، تهران، ایران

10.22075/aaj.2024.34124.1242

چکیده

میراث راه‌آهن سراسری به‌عنوان نماد تاریخ فناوری و توسعه مدرن ایران به دلیل پیچیدگی و تمایز با سایر آثار ثبتی در فهرست میراث جهانی کشور متفاوت است. با توجه به فعالیت و پویایی راه‌آهن و لزوم توسعه در این صنعت بر پایه نیازهای روز و چشم‌اندازهای آینده، برای حفاظت و مدیریت به چارچوبی متمایز و قاعده‌مند نیازمند است. عدم شناخت از مفاهیم، ارزش ها، قوانین و رویکردهای تخصصی در فرایند حفاظت (ثبت، طبقه بندی و اولویت‌بندی مداخله) از جمله چالشهای میراث راه‌آهن در ایران محسوب می شود. ارائه الگویی کاربردی و تعمیم‌پذیر در سطح ملی نقش کلیدی در بهبود شرایط این مقوله میراثی ایفا نموده و به ارتقای جایگاه میراث راه آهن و مقوله میراث صنعتی و مدرن در فضای فرهنگی –اجتماعی جامعه نقش آفرینی می نماید . هدف این پژوهش بررسی تجارب از خلال اسناد، قوانین، سیاست‌ها و رویکرد کشورهایی بوده که به‌نوعی در احداث راه‌آهن سراسری ایران تأثیرگذار بوده‌اند تا باتوجه‌به یافته‌ها، زمینه دستیابی به سازوکار مدیریتی و ارائه سیستم متناسب برای ارتقای حفاظت و سیاست‌های حمایتی از میراث راه‌آهن کشور فراهم گردد. در این راستا با مطالعه اسنادی به روش کیفی و رویکرد توصیفی- تحلیلی، از تجارب این کشورها، داده‌ها جمع‌آوری‌شده و پس از پیاده‌سازی به شکل استقرایی و تفسیری همراه با واکاوی مقوله‌هایی همچون رویکرد مفهومی، رویکرد مدیریتی، مشارکت اجتماعی و جایگاه ساختار سیاسی در قبال میراث راه‌آهن مورد تحلیل قرار گرفتند که در نتیجه پیشنهاد تلفیق دو شیوه مواجهه کشور انگلستان و ژاپن به عنوان روش های کارآمدتر در قیاس با سایر موارد برای میراث راه‌آهن سراسری ایران توصیه گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effective Approaches to Conservation Iran's Railway Heritage based on the Experiences of Developed countries

نویسندگان [English]

  • morteza farahbakhsh 1
  • hamid nadimi 2
  • AliReza Razeghi 3
1 Doctoral student، Department of Restoration and Conservation of historical buildings and Urban Fabrics, University of Art, Tehran, Iran.
2 Professor، Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urbanism, Shahid Beheshyi, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Restoration and Conservation of Historical Buildings and Urban Fabrics, Faculty of Conservation and Restoration, University of Art, Tehran, Iran.
چکیده [English]

National railway heritage is a symbol of Iran's history of technology and modern development due to its complexity and distinction from other registered works in the country's world heritage list, as well as the activity and dynamism of the railway and the need for development in this industry based on today's needs and future perspectives, for protection and management It needs a distinct and systematic framework. Lack of understanding of the concepts, values, rules, and specialized approaches in the protection process (recording, classification, and prioritization of intervention) is one of the challenges of the railway heritage in Iran. Presenting a practical and generalizable model at the national level plays a key role in improving the conditions of this heritage category and plays a role in improving the status of railway heritage and industrial and modern heritage in the socio-cultural environment of society. The purpose of this research is to examine the experiences through the documents, laws, policies, and approaches of the countries that have been influential in the construction of Iran's nationwide railway so that according to the findings, the field of achieving a management mechanism and providing a suitable system to promote the protection and support policies of the country's railway heritage is provided. In this regard, with document study, qualitative-descriptive document research, and analysis of the experiences of these countries, data was collected and after implementation in an inductive form and with a descriptive method, an interpretation along with the analysis of categories such as conceptual approach, managerial approach, social participation and the position of the structure were analyzed about the railway heritage, as a result of which it was recommended to combine the two methods of dealing with England and Japan as more efficient methods in comparison with other cases for the national railway heritage of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Railway Heritage
  • Iran
  • Conservation
  • Development Approach
  • Industrial Heritage

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 24 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 20 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 24 تیر 1403