مطالعه تطبیقی هویت زنانه با استفاده از نشانه‌شناسی زبان بدن در نگارگری (مطالعه موردی: شیخ صنعان و دختر ترسا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه پژوهش هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

3 استادیار، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

از آنجا که زن همواره در جامعه ایرانی از جایگاه مناسبی برخوردار بوده، مطالعه درباره او و هویتی که وی را در این جایگاه قرار داده است، از اهمیت خاصی برخوردار می شود. در این جستار برای دستیابی به هویت زنان ایران، از نشانه شناسی زبان بدن بهره گیری می شود. زبان بدن که از نشانه های غیرکلامی یا تصویری و دیداری در مناسبات اجتماعی و ارتباطات به شمار می آید، قابلیت انتقال پیام از طریق چهره، نوع نگاه، حرکات و حالات لب ها و ابروها، حالات مختلف بدن و حرکات اعضا را دارد. از آنجا که نگارگری ایرانی که نماینده فرهنگ و تفکر ایرانی است، می تواند بهترین ظرف بازنمایی کنش های ارتباطی برون زبانی باشد، با واکاوی مفاهیم زبان بدن در شخصیت های مصور زن تلاش شده است که بتوان به بازشناسی هویت زن ایرانی با جست و جوی نگارگری دست پیدا کرد. بدین ترتیب، مطالعه تطبیقی دو اثر با موضوع یکسان «شیخ صنعان و دختر ترسا» از دوره صفوی و معاصر انتخاب شده است که با هدف شناسایی پیام های پنهانی و مفاهیم پوشیده در حرکات زنان در تصاویر نگارگری، با استفاده از نشانه شناسی زبان بدن در نگاره های دوره صفوی و معاصر ایران و شناسایی چگونگی تطور هویت زنانه، بدان پرداخته می شود. بدین ترتیب این پژوهش در جهت یافتن پاسخ پرسش های ذیل است: 1- هویت زنانه چیست و چگونه در هنر نگارگری ایران بازتاب یافته است؟ 2- چگونه می توان با استفاده از نشانه شناسی زبان بدن، معانی حرکات و اطوار زنان تصویر شده در نگاره های شیخ صنعان و دختر ترسا از دوره صفوی تا دوره معاصر را شناسایی و به وجوه هماهنگی و تمایزات آثار دست پیدا کرد؟ 3- هویت زنانه در مقایسه نگاره های دوره صفوی و معاصر با موضوع شیخ صنعان و دختر ترسا مشمول چه تحولاتی شده است و دلایل این تحولات چیست؟ روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی است و نتایج حاصل از آن نشان می دهد که تمایزات بین این دو اثر، حاکی از آن است که هویت زنانه دچار تغییر و تحولی اساسی شده که علی رغم تغییر شرایط حاکم بر جامعه و تلفیق فرهنگ ایرانی با فرهنگ غربی، نگاه به زن و جایگاه او در فرهنگ و اجتماع ایرانی دچار تطور شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Female Identity by Using Body Language Semiotics in Persian Miniature (Case study: Sheikh San’aan and the Christian Girl)

نویسندگان [English]

  • mina mohammadi 1
  • Khashayar Ghazizadeh 2
  • Parviz Haseli 3
1 PhD Student, Art Research Department, Shahed University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Since the woman has a suitable position in the Iranian society, studying about her and the identity that has placed her in this position is of particular importance. In this essay, the semiotics of body language is used to achieve the identity of Iranian women. Body language, which is one of the non-verbal or pictorial and visual signs in social relations and communication, has the ability to convey a message through the face, look, movements and expressions of lips and eyebrows, different body postures and body movements. Since Iranian painting, which is a representative of Iranian culture and their thought, could be the best container to represent extra-linguistic communication actions, and by analyzing the concepts of body language in female illustrated characters, it has been tried to recognize the identity of Iranian women by searching in painting. In this way, a comparative study of two artworks with the same theme “Sheikh San’aan and Christian girl “from the Safavid and contemporary period has been selected, with the aim of identifying the hidden messages and concepts hidden in body movements of women in paintings, using the semiotics of body language in these paintings and identify how the development of female identity is discussed. Thus, this research aims to find answers to the following questions:1- What is female identity and how is it reflected in Iranian painting? 2- How can we use body language semiotics to identify the meanings of the movements and postures of women depicted in the paintings of Sheikh Sanan and the Daughter of Tersa from the Safavid period to the contemporary period and to reach the aspects of harmony and distinctions of the works? 3- What changes has female identity undergone in the comparison of paintings from the Safavid and contemporary periods with the subject of Sheikh Sanan and the Daughter of Tersa, and what are the reasons for these changes? The research method in this research is descriptive-analytical and the results show that the differences between these two artworks that women’s identity has undergone a fundamental change that despite the changing conditions governing the society and the integration of Iranian culture with Western culture, the view of women and her place in culture and Iranian society has evolved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Female Identity
  • Iranian Painting
  • Semiotics
  • Body Language